Αγχος… Ας το ορίσουμε

Είναι φυσιολογικό να έχουμε κάποιο επίπεδο άγχους στην καθημερινότητά μας. Το πρόβλημα ξεκινάει όταν το άγχος επηρεάζει την ποιότητα της ζωής μας ή όταν …μας εξουδετερώνει.

Όλοι μας έχουμε στιγμές ‘επιφυλακής’. Η καρδιά χτυπά γρήγορα ή κόβεται η αναπνοή μας. Αυτά είναι φυσιολογικά συμπτώματα και συμβαίνουν όταν αντιμετωπίζουμε είτε θετικά, είτε αρνητικά γεγονότα. Η καρδιά μπορεί να χτυπά δυνατά κάνοντας ιππασία ή απλά παίρνοντας θέση για γραπτές εξετάσεις.

Για κάποιους ανθρώπους, όμως, το άγχος μπορεί να είναι ένα μακροπρόθεσμο ιατρικό ζήτημα.

Το άγχος είναι μία κατάσταση που μας δίνει μία διαρκή αίσθηση ανησυχίας …ακόμη και φόβου. Είναι μία ‘αίσθηση’ που μειώνει την ποιότητα ζωής. Το άγχος που εξουδετερώνει το άτομο ονομάζεται Αγχώδης Διαταραχή.

Συμπτώματα

Συνδεδεμένα με το άγχος είναι συναισθήματα όπως ένταση, ανησυχία, απογοήτευση, ευερεθιστότητα, ακόμη και απελπισία. Τα συναισθήματα αυτά με τη σειρά τους οδηγούν σε άλλα θέματα όπως δυσκολία στη συγκέντρωση, συνεχή κόπωση, αϋπνία, αδυναμία χαλάρωσης, ακραία ένταση, πονοκέφαλο, στεγνό στόμα, κακή πέψη, ευερέθιστο έντερο, ακμή, αίσθημα των παλμών της καρδιάς ή ακόμη και  σεξουαλική δυσλειτουργία.

Το διαρκές άγχος, η έλλειψη ύπνου, η ανεπαρκής διατροφή, η συχνή χρήση τονωτικών όπως ο καφές και άλλων ουσιών, όπως τα ενεργειακά ποτά και φάρμακα, οδηγούν σε μία κατάσταση γνωστή ως ‘κόπωση των επινεφριδίων’.

Χαρακτηριστικό της κατάστασης αυτής είναι η μείωση της Κορτιζόλης στο σώμα, η οποία είναι μία ορμόνη που λειτουργεί κατά του άγχους.

Αντιμετωπίζουμε το καθημερινό άγχος με τους εξής τρόπους:

-          Διατροφή: κυρίως περιορισμός του καφέ. Μερικά τρόφιμα που μπορεί να αυξήσουν το άγχος είναι η κατεργασμένη ζάχαρη και τα τεχνητά πρόσθετα. Ακολουθούμε θρεπτικά επαρκή διατροφή.

-          Φυσική δραστηριότητα – άσκηση.

-          Συμπληρώματα διατροφής, βιταμίνες και βότανα θα μπορούσαν  να βοηθήσουν, όπως και η αρωματοθεραπεία.

-          Τεχνικές μείωσης του στρες, όπως γιόγκα, ται τσι, μασάζ, διαμεσολάβηση και ασκήσεις αναπνοής.